Nyhet

Marknaden i mitten- SoCap

Publicerad 18 januari 2011 av Redaktionen

SoCap-seminariet i Malmö om sociala investeringar lockade sociala entreprenörer och andra som arbetar inom området från hela Norden. Att sociala investeringar är ämnet för dagen var alla eniga om.

panorama_2.jpg

Tre sociala entreprenörer, Allwin, Apokalyps Labotek och The Fair Tailor inledde måndagens SoCap-seminarium i Malmö.

Temat för dagen var sociala investeringar och dessa tre sociala entreprenörer berättade hur de tänkt kring kapitalfrågan då de startat sin verksamhet.

– Att gå med vinst var och är det allra viktigaste, utan vinst kan du inte expandera, berättade Simon Eisner från Allwin. Det gäller att hitta rätt affärsmodell. Vi är ett aktiebolag, vi insåg t ex att företag inte gillar att arbeta med stiftelser, de är inte tillräckligt transparenta.

Är det då svårare att vara social entreprenör i Sverige? Ja, det tyckte t ex Sebastian Stjern som startat The Fair Tailor. 

– Sociala entreprenörer i hela Skandinavien har mycket hjärta och passsion, men svårt för att göra affärer av sin verksamhet. Så mitt nästa projekt är att starta en accelerator för sociala entreprenörer för att lära dom tjäna mer pengar.

Jaga pengarna. Hitta kapitalet. Lär investerare om sociala investeringar, eller impact investment som det också heter på engelska. De flesta är eniga om att tillgången till kapital är en av de viktigaste punkterna på agendan för en samhällsentreprenör. Men visst finns det risker, förutom att investeraren i sig kan påverka affärsmodell och verksamhet i en riktning som man inte alltid är nöjd med. 

–    När vi fick vår första investerare blev vi faktiskt lite lata. Innan vi fick investeringen arbetade vi mycket smartare och med mer driv, berättade Sebastian Stjern om uppstarten av the Fair Tailor.   

”Marknaden i mitten”

kevin_j_2_small.jpgDagens huvudnummer var Kevin Jones, grundare av sociala investeringsfonden Good Capital och den årliga amerikanska konferensen SoCap

– Vi har jobbat med många olika europeiska länder med att hitta sociala investerare och började fundera på om det inte var dags att arrangera en konferens i Europa. Vi verkar på den sociala marknaden, marknaden i mitten.

Tillsammans med Frank von Beuningen och Margaret McGovern från investerarorganisationen Pymwymic, är han arrangör av den första SoCap Europe konferensen i Amsterdam i slutet av maj.

–    Vi kallar oss för ett ”put your money where your mouth is”-företag berättar Frank von Beuningen från Pymwymic. När vi startade, 1995 var det för att vi vill visa hur man kan använda business för att göra samhällsnytta.

”Before internet, there was nothing” 

Frank nämner tre stora samhällshändelser som gjort att deras arbete har fått ett stort genomslag på senare tid.

  • Internet och sociala medier. Innan dess var du tvungen att vara ett stort företag med mycket resurser, idag finns nätverk och kompetens tillgängligt för alla.
  • Medvetenhet om klimatförändringar och att vi behöver ändra strömmen av kapital för att verka för planeten.
  • Finanskrisen, då många insåg att börsen inte alltid är den bästa sparformen för kapital.

I dagsläget arbetar ett team på nio personer, från USA och Nederländerna med att förbereda för konferensen som äger rum den 30 maj- 1 juni i Amsterdam. Dit väntas investerare, affärsänglar och andra kapitalstarka aktörer komma för att nätverka och träffa ett antal sociala entreprenörer. SoCap Europe ska vara en marknadsplats, där entreprenörer med samhällsnyttiga affärsidéer ska träffa personer med kapital som de vill ska komma till mer nytta.

Men förutom att matcha ihop idéer med kapital så arbetar SoCap, tillsammans med banken JP Morgan, med att utveckla ett ramverk som ska underlätta kommunikationen mellan dessa två sektorer. Många goda idéer faller bort just för att sociala entreprenörer inte kan prata det språk som investerare har, eller tvärtom.

– Det handlar om att matcha äpplen med äpplen. Så att man talar samma språk. Många investerare är rädda för den ensamma, visionära pionjären. De måste kunna göra en jämförelse med sånt de förstår och därmed se helheten och kontexten, berättar Kevin Jones.

I en skandinaviskt kontext

Seminariet i Malmö var också ett sätt för SoCap Europe-arrangörerna att få input från den skandinaviska marknaden och hur man ser på sociala investeringar i Skandinavien.

Därför arrangerade man en workshop där seminariedeltagarna delade upp sig i tre grupper för att diskutera hur SoCap kan användas ur ett skandinaviskt perspektiv.

Några av de förslag som kom upp var att titta på hur man bygger hållbara affärsmodeller, slå hål på myter om det ”onda” kapitalet,  analysera vad socialt entreprenörskap betyder i olika europeiska länder eller hur man bygger flexibla affärsmodeller som t ex innehåller olika typer av kapital, såväl privat som offentligt. Totalt 25 exempel på skandinaviska sociala entreprenörer tar de också med sig tillbaka till Nederländerna.

Samtidigt som man hoppas att det också ska hjälpa skandinaviska sociala entreprenörer i kontakten med investerare och andra stödstrukturer.

– I och med att man sätter skandinaviska sociala entreprenörer i en bredare och global kontext så är det också enklare att förstå dem och förstå vad socialt entreprenörskap handlar om, säger Kevin Jones.

Om man har ytterligare förslag, idéer och tankar om SoCap Europe så går det bra att maila till Amy, på hubamy@gmail.com

Avslutningsvis ville Kevin Jones understryka att alla samhällsproblem inte löser sig med sociala investeringar och det finns heller inte en sorts social investeringsmodell som passar alla, utan varje land måste hitta sin egen modell.

–    Det finns såklart en negativ sida av att man ska räkna på samhällsnytta. Man måste rapportera sina samhällsnyttiga mål till människor som mest är intresserade av att få sina pengar tillbaka. Tyvärr är det en sådan värld som vi befinner oss i.

Seminariet livesändes via Bambuser, se det i efterhand här.

 

Text: Erika Augustinsson

 

 

KommentarerDin kommentar har mottagits och kommer hanteras inom kort av vår moderator.
Kommentera